TEKAŠKE STROKOVNE VSEBINE

UTRUJENOST IN SLOG TEKA

S prostim očesom lahko marsikaj le slutiš, medtem ko z natančnimi počasnimi posnetki zreš resnici globlje v oči. Ko sem si dobrih 10 let nazaj kupil prvo visokofrekvenčno kamero, sem z njo dobil nov uvid v gibanje.

Bilo je na tekmovanju na 5 kilometrov. Ko so tekači naredili že nekaj krogov na stadionu, se je to vedno bolj poznalo tudi na njihovih stegnih. Tistim, ki so se vedno težje spopadali z utrujenostjo in jim je tempo upadal iz kroga v krog, so se jim mišice stegen vedno bolj stresale. Tresljaj, ki je prišel z udarcem noge ob tla vse do stegna, je naredil močan pretres. Drugače so se obnašala stegna tekačev, ki so ohranjali visok tempo teka in jih utrujenost očitno ni premagala. Pri njih so stegna ostala čvrsta. Takrat sem prvič videl, kako utrujenost vpliva ne samo na hitrost teka, držo telesa in seveda izraz na obrazu, ampak tudi na gibanje mišičnega tkiva, ko tekač stopi na tla.

Ja, utrujenost lahko zelo pomembno vpliva na naš slog teka. Bolj kot smo utrujeni, bolj se nam lahko poslabša tehnika teka. Vedno bolj klecamo v kolenih, poveča se nagibanje medenice, zmanjšamo frekvenco korakov in podaljšamo prednji del koraka, podaljša se čas dotika s tlemi. Drža telesa se nam zniža. Zaradi tega postane naš tek manj učinkovit, upočasnimo se, povečajo pa se predvsem obremenitve kosti, sklepov in obsklepnih tkiv. Te spremembe pa seveda povečajo verjetnost za tipične tekaške preobremenitvene poškodbe, od bolečin na zunanji strani boka in (ali) zunanji strani kolena, preko tekaškega kolena, ko nas boli sprednji del kolena na področju pogačice, do bolečin na notranji strani golenice.

Na srečo se lahko tem negativnim učinkov utrujenosti delno upremo.

Kako?

Z ozaveščenim slogom teka, ko postanemo pozornejši na to, kako tečemo. Ko se trudimo, da stopamo čvrsto in ne klecajoče na tla, da smo na tleh kratek čas, da ohranjamo visoko frekvenco koraka, da se nam drža telesa ne posede in da ne dovoljujemo nogi zamahniti predaleč naprej v iztegnjen korak. To je le nekaj namigov, s katerimi se lahko borimo proti kvarnim učinkom utrujenosti na naš tekaški slog. Tako ohranjamo tek, pri katerem se sile reakcije podlaga lepše porazdelijo po našem telesu in smo sposobni teči dlje ter seveda z več užitka.

Ozaveščen slog teka je torej tak, da čutimo in razumemo, kaj se dogaja z našim telesom med tekom. Takrat lahko tudi bolj zavestno izbiramo slog, ki je v danem trenutku bolj primeren.

Če vam bo morda kdo rekel, da je nesmiselno razmišljati o slogu teka, da zna namreč telo samodejno izbrati to, kar mu najbolj ustreza, mu ne verjemite na besedo. Vprašajte se, če je tudi pri kolesarjenju vseeno, kako visok imamo sedež, kako so zračnice napolnjene in v kateri prestavi gonimo. Glede na moje izkušnje, naša telesa zaradi nekultivirane lenobe in napredujoče utrujenosti izberejo ravno takšen slog teka, kot da bi si na kolesu znižali sedež, polovično izpustili zračnice in da bi gonili v previsoki prestavi.

Vabim vas na tekaške delavnice, ki jih prirejam po Sloveniji. Na delavnici boste prejeli orodje za nastavljanje svojega telesa, da bo lepše in tudi rajši teklo.

Prihodnji termini tekaških delavnic:

  • 11. marec, Nova Gorica (od 10. do 13. ure, sobota)
  • 12. marec, Sežana (od 10. do 13. ure, nedelja)
  • 25. marec, Ljubljana (od 10. do 13. ure, sobota)
  • 31. marec, Izola (od 17. do 20. ure, petek)
  • 5. april, Ljubljana (od 17. do 20. ure, sreda)
  • 10. april, Grosuplje (od 17. do 20. ure, ponedeljek)
  • 22. april, Moravske Toplice (od 10. do 13. ure, sobota)

Prijave pa tu: http://www.tekaskitrener.si/?MeniID=22

Tekaška prireditev
Tekaški pozdrav jeseni na Krasu
Tekaški pozdrav jeseni na Krasu
Sežana, 11. november 2017